mandag 7. mai 2012

Den evinnelige lua!

Lite ante jeg da jeg begynte å lage den første lua at jeg skulle komme til å lage over 20 stykker. Jeg har for lengst mistet tellinga, det kan godt være nærmere 30. Ønsket om å lage en sånn lue kom med den voksende fanatismen min rundt Depeche Mode. Låtskriveren og gitaristen Martin Gore hadde en sånn lue på hver eneste konsert gjennom hele Touring the Angel-turneen i 05-06. Etterhvert fant jeg ut at det lå en historie bak. En fan og ivrig pønkestrikker i New York hadde gitt gutta i bandet en sånn lue hver ved en signering. Martin ble så begeistret at han ba om en hel haug og gjorde den til en del av kostymet sitt på turneen.


Jenta som hadde laget luen ga senere ut en bok kalt "Pretty in Punk" som jeg kjøpte på på amazon.com. Boka inneholder, i tillegg til en hel del andre kule oppskrifter, et mønster på denne lua. Garnet som er brukt heter Lamb's Pride Bulky fra den amerikanske garnprodusenten Brown Sheep. Dette kan kjøpes blant annet hos Paradise Fibres (link til høyre), og koster rundt 45 kroner, men da er nøstene uvanlig store (115m, i motsetning til vanlige nøster på rundt 60m). Garnet er mykt og utrolig godt å strikke med, og finnes i et vell av farger, både ensfarger og multicolor.


Lua i seg sjøl er er utrolig kjapp å strikke da garnet er grovt og strikkepinnene store. . Den strikkes i to halvdeler som deretter sys sammen. Den største og mest tidkrevende jobben er derimot å feste på mohawken. Den knytes på i 24 "seksjoner" som hver består av 10 tråder. Men det er jo det som er hele moroa med lua.












Man strikker lua litt stor fordi det er meningen at den skal toves. Tovinga gjør maskene tettere og lua stivere, og får mohawken til å stå oppreist. Det finnes mange måter å tove på, men jeg har brukt vaskemaskin. Jeg har kastet inn lua på 30 grader sammen med et håndkle, siden det hjelper tovinga, helt uten vaskemidler. Alle vaskemaskiner vasker derimot forskjellig, så stopp den heller etter en liten stund og se etter. Det kan gå utrolig fort før den blir altfor hard tovet. Det kan hjelpe å sette maskina bare på sentrifugering i noen minutter også. Men man må bare prøve seg fram. Eller så kan man sikkert holde seg til den trygge framgangsmåten med varmt vann og grønnsåpe, men det har jeg veldig lite erfaring med.


Når lua er ferdig kommer mohawk-trådene til å være klumpet sammenn, så her kommer enda en jobb - å dra garntrådene fra hverandre en etter en, gjerne mens den ennå er litt våt, da kan lua formes og strekkes litt.


Lua har blitt veldig populær hos både venner og familie, og passer godt til både store og små. Men kanskje ikke til firbeinte..?











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar